Container Ontladen

De Parcelmover gebruikt de aansturing en inzichten van een mens en het ontladen gebeurt mechanisch.

 

Het lossen / strippen / ontladen van zeecontainers is een arbeidsintensief werk. Het wordt steeds lastiger om daar mensen voor te vinden die dit werk willen doen en de arbodienst  controleert intensiever met steeds vaker sancties.

Er zijn redelijk veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van automatisch ontladen. Verreweg de meeste gaan voor volledige automatisering. Dit gaat redelijk goed wanneer alle dozen dezelfde afmetingen hebben en netjes recht gestapeld zijn in de container. Wanneer er tijdens het automatisch ontladen een doos valt of scheef komt te liggen, dan heeft een automatisch systeem een zeer grote uitdaging.

Een tweede uitdaging is de operator. Volledig automatisch ontladen is een hoog geplaatst doel en is voorlopig nog lang niet aan de orde. Er dient altijd een operator aanwezig te zijn om gevallen dozen weg te nemen, besturing storingen te resetten en natuurlijk het verplaatsen, positioneren, starten en stoppen. Hiervoor is wel een goed opgeleid persoon nodig. En laten we eerlijk zijn. Er zijn meer dan voldoende leuke banen waar deze personen hun voldoening in kunnen vinden.

En dan hebben we nog de zeecontainers met verschillende maten dozen door elkaar of met een slechte kwaliteit karton. Helemaal vervelend wordt het wanneer alles ook nog scheef ligt of bovengemiddeld zwaar weegt. Voor volledig automatische systemen wordt dit erg lastig en dat is ook waar de meeste nieuwe ontwikkelingen stoppen. De praktijk !

De stap van handmatig ontladen met de beschikbare mensen hiervoor naar een volledig automatisch systeem, is veel te groot. De “Parcelmover” kiest voor een mix van mechanisch ontladen en de elektrische aansturing en inzichten van een mens. Daarbij kan de Parcelmover strak gestapelde dozen ontladen maar ook een container lossen met verschillende maten dozen door elkaar heen waarbij dozen ook scheef mogen staan. Wanneer er een doos valt kan deze met de Parcelmover opgepakt worden vanaf de bodem. Bij de Parcelmover is de operator degene die bepaald welke doos gepakt moet gaan worden en de Parcelmover volgt die commando’s.

Hiervoor wordt een camera gebruikt die de te ontladen dozen op een scherm weergeeft. Op dit zelfde scherm wordt een geel kruis middels een kleine joy stick naar een te ontladen doos bewogen. Door een druk op een knop boven op de joy stick wordt de keuze voor deze doos bevestigt en de Parcelmover haalt de betreffende doos uit de container. Tijdens dit ontladen kan een operator de volgende doos al weer uitzoeken en bevestigen zodat de Parcelmover continu door kan gaan met ontladen. Wanneer een doos zou vallen kan de operator het ontlaadproces onderbreken en de ontlaadarm handmatig besturen om de gevallen doos alsnog te ontladen.

Samenvattend: De Parcelmover gebruikt de aansturing en inzichten van een mens en het ontladen gebeurt mechanisch. Een mix van verschillende maten dozen in een zeecontainer is geen probleem waarbij dozen die scheef staan of gevallen zijn, door de Parcelmover ontladen kunnen worden. Een ontlaadcyclus duurt 4 seconden per doos. Afhankelijk van de dozen in de container en hoe deze gestapeld zijn kunnen deze één voor één ontladen worden of per twee gelijktijdig. Een operator hoeft geen technische opleiding te hebben. Logica en inzicht is voldoende.